Samalla paneuduimme värin valoisuusasteeseen. Vesiväreillä saa syntymään vaaleaa väriä maalaamalla vetisellä värillä. Näin väripigmenttejä on vähän ja paperin valkoisuus kuultaa läpi. Tummia, paperin peittäviä värejä saa vastaavasti lisäämällä pigmenttejä ja vähentämällä vettä.
Jos valittua harjoitusväriä sekoittaa monipuolisesti syntyy niin kylmiä kuin lämpöisiä sävyjä. Lämpimiä ja kylmiä sävyjä löytyy kaikista väreistä.
Esimerkiksi sinisestä löytyy niin lämpöisiä kuin kylmiä sävyjä.
Harjoittelemalla voimme lisätä väriskaalaamme ja opimme rinnastamaan eri värejä omalla persoonallisella tavallamme. Teemme usein tiedostamatta erilaisia väririnnastuksia, mutta niitä on hyvä myös oppia analysoimaan ja käyttämään tietoisesti erityisesti ongelmakohdissa. Johannes Ittenin Värit taiteessa -kirjan mukaan (ISBN 951–8912–06–8) väririnnastuksia on seitsemän seuraavasti:
1. Värisävyjen eli eri värien rinnastus
2. Vaalea–tumma -rinnastus
3. Kylmä–lämmin -rinnastus
4. Vastaväririnnastus
5. Samanaikaisuusrinnastus (silmä hakee näkemälleen värille vastaväriä)
6. Kylläisyysrinnastus eli puhtausrinnastus
7. Määrärinnastus eli värin esiintymiskokojen rinnastus
Aiheena oli vihreitä ja sinisiä asetelmia. Sinisessä asetelmassa oli jokunen oranssi elementti. Alla kuvia tehdyistä väriharjoituksista ja maalauksista, joista selviää miten meillä jokaisella on oma käsialamme ja ominaiset värimme toteuttaessamme omia havaintojamme.
Rennosti maalatut kylmät, puhtaat ja vaalean kuultavat värit tummuvat murretuiksi väreiksi reunoja kohti. Lämpimiä sävyjä ei juurikaan esiinny lukuunottamatta yläreunan konjakin ruskeaa oranssia väriä. |
Samoilla viileillä väreillä avara asetelma, jossa on selkeä tilan tuntu. Lämmin oranssi kylmän sinisen parina luo sopivasti kontrastia. |
Tässä myös kylmillä sinisen ja vihreän sävyillä tehty värisommitelma.
|
Värikylläinen vihreäharjoitelma, jossa näkyy läpikuultavia vaaleita että tummia sävyjä, kirkkaita ja murrettuja sekä kylmiä että lämpimiä sävyjä. |
Valokuvassa tästä violetin sävyjen harjoitelmasta hävisi värejä, mutta selkeästi alareunassa on kylmempiä violetin ja sinisen sävyjä ja yläreunassa muurrettuja sävyjä. Keskellä on vahvoja tummempia sävyjä. Violetin vastaväri keltainen on sammunut okran ruskeaksi ja täydentää maalausta. |
Syksyn viileys ja muuttolinnut. Taivaan sävyjä lisättiin veteen kokonaisuuden yhtenäistämiseksi. |
Tästä sinisen väriharjoitelmasta tuli automaattisesti Lapin maisema. Alareunan lämpimämpi sininen tuo etualaa lähemmäksi ja kylmempi sininen vie rinteitä kauemmaksi.
|
Sävytutkielma erisävyisinä mosaiikkipaloina, joista löytyy sekä vaaleita että tummia pintoja. Maalauksesta löytyy kaikki perusvärit sininen, keltainen ja punainen. Väliväreistä vihreät ja oranssit ovat hyvin edustettuina sekä murrettut okran ja ruskean sävyt. Väliväreistä violettiin vivahtaa vain muutama kylmä sininen. |
Tässä rypistettyä paperia on käytetty hyväksi korkean veteen heijastuvan kallion maalaamisessa. Löydätkö kalliomaalaukset? |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti