torstai 1. maaliskuuta 2018

Painotus/ korostus maalauksessa


21.2.2018 jatkoimme edellisen kurssikerran aiheesta – liikkeellä voidaan johdattaa  katsojan katsetta haluttuun kohtaan tai suuntaan maalauksessa. Kohdetta voi vielä korostaa.

Painotus tarkoittaa jonkun yksittäisen alueen korostamista taideteoksessa. Painottaminen on vastakohtaisuuksien käyttämistä korostettavassa kohdassa. Työn pitää silti pysyä yhtenäisenä eikä korostaminen saa viedä kaikkea huomiota. Korostettava kohta voidaan luoda koolla, muodoilla, pintarakenteella, viivoilla, valoisuudella, tummuudella tai muulla kokonaisuudesta poikkeavalla tavalla kuten värikontrasteilla. Monenkirjavassa tai koristeellisessa maalauksessa voi olla esimerkiksi yksivärinen korostettava kohde tai tietysi myös toisinpäin.

Katselimme joitakin esimerkkejä, joista tässä osa. 1600-luvulla maalauksissa on useasti kohde valossa ja maalaus on reunoiltaan hyvin tumma. Yksi tällainen on Tohtori tulpin anatomian luento, Rembrandt. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/28/anatomia-taiteessa
Tummissa murretuissa väreissä tehdyn maalauksen korostuksen kohteena on kirkkailla väreillä maalatut tytöt maalauksessa Tyttöjä sillalla, Munch.
http://www.tate.org.uk/press/press-releases/edvard-munch-modern-eye-1
Vielä selvempi esimerkki värikontrastista on Asetelma jossa on inkivääriruukku, Mondrian.
http://www.piet-mondrian.org/the-still-life-with-gingerpot-2.jsp

Näillä alustuksilla syntyi kivoja maalauksia. Kirjoittajan ehdotus oli käyttää uusissa maalauksissa jotain Ittenin seitsämästä värikontrastista esim. kylläisyyskontrastia.
Katso blogikirjoitus 17.2.2016 otsikolla Jännitettä värikontrasteilla ja muilla vastakohdilla. 




Värikylläisyyskontrastia. Kirkkaan puhtaat
 turkoosinsiniset maljakot loistavat murrettujen
 lämpimien 
vihreiden keskellä. Oranssi tehostevärinä kylmälle siniselle.

Tämä  pelkistetty lämmin/kylmä-kontrastimaalaus on rauhallinen
 ja siinä on tilan tuntua. Työssä on myös tumma/vaalea-kontrastia.

Komplementtikontrasti eli vastaväriellä
 tehty kukkasommitelma. Maalauksessa
 rinnastettu lämmin murrettu 
vihreä
 ja kylmä puhdas punainen.


Hieno kylläisyyskontrasti-sommitelma upeilla murretuilla väriellä, joista
korostuu puhdas kylmä vaaleanvihreä raita tumman mustan ja ruskean
vieressä. 
Alareunan vahvat rajatut muodot tukevat maalausta, jonka
 yläreuna 
on kevyt, johdatellen katsetta kauas vaaleansiniseen.  

Tässä asetelmassa on kauniita puhtaiden viileiden värien sävyjä.
 Saa nähdä jatkuuko maalaus määräkontrastina, jossa on 
paljon vihreän
sävyjä ja vähän punaista? Vai kylläisyyskontrastina, 
jolloin olisi
lisättävä murrettuja lämpimiä sävyjä? Vai jotain muuta?

Edellisen kerran maalaus on saanut
lisää värejä ja kivoja viivaelementtejä.

Tässä kylmäsävyisessä teoksessa on
yhdistetty painomenetelmää ja kollaasia.


Rytmikkäässä viivasommitelmassa on hienot värisävyt.
Tätä kaupunkinäkymää on tarkoitus jatkaa. 

Tuma/vaalea-kontrastia. Puhtaat ja kuultavat värit tummalla pinnalla.
Mustan päälle on maalattu hieman astian vihreää sävyä tummempana
 heijastumana, jotta objekti ja ympäristö yhdistyisivät toisiinsa. Mustaan
olisi voinut jo alussa sekoittaa hieman murrettuja lämpimiä sävyjä,
jolloin 
maalaukseen olisi tullut myös niin sanottua kylläisyyskontrastia.
Kylmä/lämmin-kontrastia. Murrettuja sävyjä ja
hyvää tumman ja vaalean vaihtelua.
Perspektiivi kaartuu.



 
Selkeää vähäeleistä ilmaisua, jossa vaalea tausta
ja voimakkaanväriset objektit muodostavat tumma/vaalea
-kontrastia. Työssä vuorottelee myös kylmä/lämmin.   



Viereinen kuva rajattuna
tiukemmin.

























Varmaotteinen maisemamaalaus murretuilla maanläheisillä sävyillä.
Työtä raikastaa viileänharmaa ja valkoinen, joten työssä on
kylläisyyskontrastia. Maalausta on hieman kallistettu vasemmalle.

Samaa mahtavaa maisemasarjaa nyt tummemmilla
ruskeilla ja raikkaalla sinisellä. Hienoa tumman ja
vaalean vaihtelua. Tämäkin kuva hieman kallistettu.

Alkuperäinen viettävä rinne.
Taustan vuorta voisi hivenen
vahventaa antamaan tasapainoa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti