keskiviikko 17. tammikuuta 2018

Painojälkeä vesiväreillä


10.1.2018 aloitimme iltapäivämme kokeilemalla erilaisia vesivärin painomenetelmiä, joilla saa paperille erilaista pintaa kuin siveltimellä. Painaminen tuo mielenkiinoisen sattuman mukaan maalaukseen. Tekniikassa voi kokeilla millä tahansa materiaalilla painamista.

Värin voi levittää maalauspohjalle ja painaa päälle esimerkiksi jollain toisella paperilla, talouspaperilla, kelmulla ym. ja katsoa miten väri leviää painettavan materiaalin mukaan. Painomateriaalista riippuen sen voi nostaa heti pois värin ollessa vielä märkä tai sitten jättää maalauspohjan päälle kuivamaan. 
Toisella paperilla panettaessa riittää kun painaa ja katsoo millainen jälki tuli ja painaa vaikka samalla painopaperilla uudelleen siihen tarttuneella värillä kevyemmän version ensimmäisen painalluksen viereen.
Esimerkiksi muovikelmu toimii parhaiten kun muotoilee kuviot märkään väriin ja  jättää kelmun maalauspohjan päälle kunnes väri on kuivunut. Samoin esimerkiksi lanka imee väriä itseensä ja se toimii parhaiten niin, että jättää langan kuivumaan paperin päälle kunnes väri on kuiva.

Värin voi levittää/ottaa myös painettavalle pinnalle kuten paperille, sieneen, talouspaperimyttyyn, kuivaan siveltimeen jne. Tällöin väri on hyvä olla levitettynä alustalle (esim.lautanen), josta esimerkiksi sienellä tai kangas- tai paperitupolla on helppo ottaa väriä. Värin ei pidä olla liian vetistä, koska silloin painomateriaalin kuvio ei tule näkyviin vaan leviää liian märkänä. Kokeile myös painaa jälkiä nahkean- kostealle paperille ja kuivalle paperlle, kostealle muodostuu pehmeitä jälkiä ja kuivalle tarkkoja teräviä jälkiä. 

Alla päivän kokeiluja.


Muovikelmulla syntyi vuoristoinen maisema,
jota hieman siveltimellä viimeistelty. 



Sama kuva rajattuna pienemmäksi.
Lähikuvaankin saa kevyillä sienipainalluksilla elävyyttä
taustaan. 
Vasemman puolen painojäljet on rauhoitettu suihkupullon
 suihkautuksella.Taustan väri yhdistyy mainiosti
 linnun silmän  ja pään väritykseen.   

Taustan töpytykset ovat näkyvissä, mutta väri on
märempänä levinnyt. Alas voisi varovaisesti jatkaa
kevyitä sienipainalluksia tai otta muutamia
siveltimenvetoja, ettei lintu näytä olevan tyhjän päällä.

Muovikelmulla tehty tausta luo jännittävän tunnelman
mustaan siluettimaalaukseen.  

Painomenetelmät sopivat erityisen hyvin maaston kuvaamiseen
  – tässä siitä hyvä esimerkki. Valon suunta on selkeästi vasemmalta
oikealle, jolloin kallion katve jää varjoon tummemmaksi.
Tässä maalauksessa sienellä painaminen aloitettiin hieman liian
raskaalla kädellä ja liian vahvalla tuubivärillä vesiaiheeseen nähden.
Kevyet painallukset sienellä ja suihkupullo olisi ollut parempi
vaihtoehto veden kuvaamiseen. Ei hätiä mitiä, vaihdettiin aihetta ja
otettiin poikkeuksellisesti valkoinen väri käyttöön ja näin syntyi
uusi kokeilu – marraskuulainen maalaus maanläheisillä väreillä. 

Ilmeisesti pohjamaalaus, jonka alareunassa näkyy kelmun jälkiä.
Maalausta voisi jatkaa yhdellä kevyellä värillä, jolla voisi yhdistää
maalauksen ylä- ja alaosan kokonaisuudeksi. Kun pohjamaalaus on
kuiva, niin siihen kannattaa jatkaa kerrosmaalauksena, jolloin
alla olevat värit kuultavat sävykkäästi läpi.  

Etualaan on saatu pörröisellä siveltimellä
töpyttelemällä paljon maanläheisiä sävyjä.
Tummemmat värit  erottavat  lähellä
olevan maan ja puun 
taustan kaukana
olevista sinervistä sävyistä.

Maisemaa sienellä ja siveltimellä. Kontrastia värin voimakkuudessa,
kahdessa vastaväriyhdistelmässä ja pehmeän ja terävän vaihtelussa. 
Pehmeiden värialueiden lisäksi on otettu hieman etualalle
sienellä painojälkeä
. Vaahtolaineissa on kivoja kokeiluja, joita
voisi tuoda paremmin esille ottamalla ne pääosaan.

Mukava sommitelma huovutuspallolla väriä painamalla. Hyvä
esimerkki painojäljen erilaisuudesta märällä ja kuivalla paperilla.

Toinen samaa sarjaa oleva maalaus, jossa märän alueen reuna
on kuin verho kuivan alueen päällä. Jos tällaista vaikutelmaa
tietoisesti hakisi, niin alaosaan voisi painella pienempiä palloja,
jolloin ne painuisivat ikäänkuin taemmas. 
Alla lähikuvia samasta työstä.




Sientä ja siveliintä yhdistämällä sinisiä kukkia.

Erinomainen kokeilu märälle värille vain yläosaan
levitetyllä muovikelmulla. Kuivuessaan kelmu on jättänyt
jäämäiset kuiviot. Mielikuvaa tukee kylmät värivalinnat.
 Pinnan  mukava rytmisyys, sileiden ja kuviollisten alueiden ja
värien vaihtelut ovat tasapainossa. 

Tässäkin kokeilussa sattuma toi tytön hahmon maalaukseen.
Pieniä lisäyksiä varovasti tekemällä voi korostaa syntynyttä muotoa.
Suihkupullo sopii hyvin pehmentämään kuivia painojälkiä.


Kelmukokeilu odottaa pientä viimeistelyä.
Näemmekö seuraavalla kerralla lopullisen?

Tätä tekisi mieli pyöriellä ideaa etsien ja jatkaa kerrosmaalauksena. 


Paperilla painaessa tulee mukavia länttejä. Tässä läntteihin
on herkästi jatketu siveltimellä kukkavarret. Ja kas, siinä meillä on
kohdekukka ja muut kukat ympärillä viitteellisenä sommitelmana. 

Kelmukuvioiden kuivuttua päälle on maalattu
siveltimellä viitteellisiä lintuja. Nurkissa varsinkin näkyy
 miten hyvin painoväri kuultaa siveltimenvedon alta.

Paperilaadulla on paljon merkitystä miten väiri imeytyy paperiin.
Tässä muovikelmutyössä on käytetty useaa väriä, mutta ne ovat imeytyneet
paperin sisään ja hallitsevaksi väriksi on jäänyt punaisenruskea.
Tätäkin työtä voisi jatkaa kerrosmaalauksena ja vaikkapa kelmutekniikalla,
 jotta värit saisi uudelleen näkyviin. 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti