Aloitetaan mahdollisimman paksulla tahnamaisella niin sanotulla kuivalla värillä – ei liiemmälti vettä siveltimeen. Tuubiväri on valmiiksi sopivaa, mutta kyllä vesivärinapistakin saa paksua väriä antamalla napin levätä vedessä jonkun aikaa. Ota kuvalla tai nahkealla siveltimellä värinapin pehmentynyttä väriä. Tee sommitelmasi nahkealle tai kuivalle paperille. Siveltimessä voi olla useita värejä yhtä aikaa.
Sen jälkeen suihkupullo käteen ja suihkutus väriin ja paperin kallistusta haluttuun suuntaan. Näin värit valuvat pehmeästi ja paksu aloitusväri sulautuu ympäristöön. Tällä tekniikalla voi aloittaa minkä aiheen tahansa ja jatkaa maalausta lisäämällä väriä ja valuttaa uudelleen. Voit myös käyttää reilunkokoista vetistä sivellintä suihkupullon sijaan, jos et halua värin leviävän laajalle alueelle.
Huomio, että sinulla on alla muoviliina ja vaikka sanomalehteä tai rätti, johon liian valuvan värin voi imeyttää.
Myöhemmin työn kuivahdettua tai kuivuttua voit tarkentaa joitakin yksityiskohtia tai maalata vain jonkun kohdan tarkemmin. Voi myös käyttää tikulla piirtämistä tai jatkaa muilla tekniikoilla. Näin työhön saa sumea/tarkka, pehmeä/terävä kontrastia ja jännitettä.
Kaikissa vesiväritöissä paperin laadulla on erityisen suuri merkitys. Tässä tekniikassa on hyvä olla laadukas huokoinen paperi, joka imee valuvan väriveden sopivasti paperiin. Kovat prässätyt paperit eivät ime vettä niin hyvin. Runsasta vettä käytettäessä niihin jää helposti läikkiä paperin pinnalle. Kovapintaiset paperit soveltuvat mainiosti esimerkiksi "kuivalle kuivalla" maalaukseen, pesutekniikkaan ja pitempään työstämiseen. Tutkitaan papereita joskus tarkemmin, jotta jokainen löytäisi omaan tekemiseensä sopivan paperin.
Tässä ensin keskeneräisen työn lopullinen versio ja sarja muita vesivärikokeilujen tuloksia.
Jokunen maalaus jäi taas kuvaamatta.
Edellisen kerran kuvasta on poistettu sininen maski. Maskin alta
paljastuneet valkoiset viivat on sävytetty maalaukseen sopivaksi ja se on saanut impressionistisen ilmeensä Monet'n hengessä. |
Horisontti on suoristettu ja maalausta hieman rajattu.
Valumajäljet näkyvät vedessä kauniina ja tummat lämpimät värit sulautuvat maalaukseen vahvoina mutta herkkänä. |
Ihastuttavan pehmeät sinisävyt taustalla tuovat perspektiiviä.
Taustan viitteelliset, vihreät saarialueet yhdistyvät etualan tarkemmin
maalattuun (ei suihkutettuun) vihreään kasvillisuuteen.
|
Hauskoja rytmillisiä siveltimenvetoja ja roiskeita suttupaperissa!
|
Tässä harjoituksessa ilmeisesti myös tiivis paperi,
koska väri ei imeytynyt hyvin paperiin valutusvaiheessa.
Maalausta on helppo jatkaa hieman pesemällä ja lisäämällä
pieniä sommittelullisia elementtejä. |
Hyvä harjoitus taustamaalauksesta.
Vettä käytetty rohkeasti vasemman reunan
hienojen lehtien ympärillä. |
Tämä maalaus oli märkä kuvattaessa, joten kuvan
laatu ei ole hyvä. Valutusjäljet kuivuneella paperilla
tuovat rytmiä ja dramatiikkaa persoonalliseen työhön.
|
Ohuet siveltimenvedot yhdistettynä
märkiin siveltimenvetoihin terälehdissä. Ilmaisu ja värivalinnat tuovat mieleen japanilaiset maalaukset. |
Vastavärimaalaus, jossa ruskan sävyttämä
kasvi kurkottaa pehmeänä vielä vihreästä maasta.
Maalauksessa pehmeän ja karhean kontrastia. |
Rohkeilla väreillä syksyinen sommitelma.
Kuvalle paperille maalattu märällä siveltimellä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti