Tähän palaamme seuraavassa tapaamisessa. Ensin käsittelemme kylläisyyttä.
Väri voidaan jakaa kolmeen ominaisuuteen:
sävy esim. kellanvihreä, sinivihreä, punavioletti
kylläisyys esim. kirkas (puhdas), erittäin kirkas, himmeä (samea, murrettu väri)
valoisuus esim. erittäin vaalea, keskivaalea, tumma
Alla Wennströmin harjoituspaletin perusvärit. Olen laittanut vasemmalle ns. lämpimät värit, joka on hieman vanhahtava termi. Värejä ei oikeastaan luokitella lämpimiin ja kylmiin, koska värejä verrataan aina toiseen – lämmin Preussinsininen on kylmä lämpimien keltaisen joukossa. Tässä harjoituksessa jako mielestäni selventää asiaa.
Idea on, että päävärissä on aina tippa toista pääväriä. Lämpimissä tipat punaista tai keltaista ja kylmissä tipat sinistä tai punaista.
Näistä tipoista löytyy ratkaisu, miten saa sekoitettua kylläisyydeltään mahdollisimman kirkasta väriä.
Sitruunankeltaisessa eli Kadmiuminkeltaisessa ja Preussinsinisessä on vain sinistä ja keltaista, joten väri on kirkas. Siinä ei ole kolmatta väriä himmentämässä (samentamassa).
Jos taas lämpimään Preussinsiniseen lisätään Krominkeltaista eli lämmintä keltaista niin tuloksena on vain hieman samea lämmin vihreä. Punainen tippa on vain keltaisessa.
Ultramariininsinisessä ja Krominkeltaisessa on molemmissa punaista eli kolmatta väriä eniten, joten väri on näistä sekoituspareista himmein eli samein.
Koita sekoittaa vihreän lisäksi toistenkin välivärien (oranssi ja violetti) vastaavat erilaiset sävyt. Onnistuakseen harjoituksessa pitää olla todella puhtaat värit, pensselit ja vesi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti